Ondernemers die, zonder vergunning, toch maar wat feestverlichting ophangen. Guerrilla-sfeerverlichting dus. Zo ver is het deze week gekomen in Hoofddorp-centrum, waar de wanhoop groeide over de donkere, weinig uitnodigende winkelstraten. Dat bericht Paul van der Kooij in het Haarlems Dagblad. Centrummanager Sonja Olthuis heeft er een lans voor gebroken.

,,Aan de ondernemers en hun fonds ligt het niet’’, benadrukt centrummanager Sonja Olthuis. ,,Die zijn een jaar geleden begonnen te overleggen met de gemeente over een verlichtingsplan voor het hele centrum. Zo hebben we een bestek geschreven met alle ins en outs. Wat willen we? Waaraan moet de verlichting voldoen? Maar daar heeft de gemeente nooit op gereageerd.’’, aldus Sonja.

Een sfeervolle en aantrekkelijke binnenstad door sfeerverlichting rond de feestdagen. Wie wil dat niet? In principe vinden de ondernemers en de gemeente elkaar in dit streven. De praktijk is wat weerbarstiger dan de intentie.
Dan is de eerste gedachte die bij je opkomt: natuurlijk is het prettig om te vertoeven, winkelen, uit te gaan in een sfeervol centrum. Met het bijzondere feestseizoen rond Kerst en Oudejaar geeft het een extra impuls.

Als we doordenken komen we al snel op het begrip Citymarketing. Wat moet je doen om van je binnenstad een aantrekkelijke woon-, werk-, winkel-, recreëer- en uitgaanszone te maken? Want je kunt nog zoveel energie en geld steken in reclame- en marketingactiviteiten, als je de basisvoorwaarden niet op orde hebt, is dit irrelevant. Want bewoners en bezoeker hebben hun eigen maatstaf om te bepalen of de binnenstad als aantrekkelijk wordt ervaren en daar helpt geen glanzende folder of hippe webpagina bij.

Belevingssociologie is hierbij een belangrijk hulpmiddel voor het verzamelen van argumenten.
Sfeer heeft alles te maken met uitstraling. De wijze waarop bewoners en bezoekers van de binnenstad de omgeving ervaren. Welke invloed op welbevinden en (koop)gedrag de uitstraling heeft op winkelend en uitgaand publiek.
Het zal Nederland niet zijn wanneer dit thema niet werd onderworpen aan wetenschappelijk onderzoek. De masterscriptie van Maike de Lange, Radboud Universiteit Nijmegen geeft uitsluitsel.

Citaat uit dit onderzoek waar nog veel meer wetenswaardigheden in staan voor gemeente en ondernemers in het kader van alle aspecten rond Citymarketing:

3.2.2 Uitstraling

Om het verblijfsklimaat in de binnenstad te verbeteren en de verblijfsduur van bezoekers in de binnenstad te verlengen, zijn niet alleen het voorzieningenaanbod, de winkelopeningstijden en de koopzondagen van belang, maar ook de uitstraling van de gehele binnenstad en de sfeer, die hiermee gecreëerd wordt. De uitstraling van de openbare ruimte, de private ruimten en de panden, oftewel de beeldkwaliteit van de binnenstad, heeft namelijk invloed op de belevingswaarde van de binnenstad en op het beeld dat mensen hebben van de binnenstad (het imago). Het je thuis voelen in de binnenstad werkt door in de verblijfsduur en het herhalingsbezoek.

Hier blijft het niet bij. Ook vanuit psychologisch oogpunt is er wat zinnigs over te zeggen. Om te beginnen de presentatie van Camilla Meijer (geen zus van Paul 😉) over ‘omgevingspsychologie’ waarin op interessante wijze wordt beschreven hoe beleving van de openbare ruimte invloed heeft op ‘gezond’ gedrag van mensen.

Zelf hebben we ook wel wat toe te voegen vanuit onze expertise.
De sfeer in de stad is bepalend voor het gedrag van mensen in die stad. Met licht dus sfeerverlichting, groen, decoratie en schone straten/winkelzones worden mensen onbewust gestimuleerd deze prettige omgeving in stand te houden. Belevingen die rechtstreeks invloed hebben op het welbevinden, het humeur maar ook de-escalerende impulsen.
Fijne sfeer dus een fijn gevoel generen positieve stofjes in de hersenen en zorgen ervoor dat je, ondanks bijvoorbeeld grote drukte, rekening met elkaar wilt houden en hiermee de sfeer van ‘gezelligheid’ niet wilt verpesten.

Zo ziet u hoe een relatief eenvoudig bericht over sfeerverlichting kan uitlopen op een wetenschappelijke verhandeling. Daarom niet minder waar!

In dit ‘licht’ hoop ik dat de gemeente en de ondernemers iets ‘opsteken’ van dit artikeltje en tijdens hun bespreking hierover begin volgend jaar tot positieve resultaten komen over het initiatief van Sonja Olthuis en haar ondernemers.

. Van een van onze correspondentenHLMROndernemers die, zonder vergunning, toch maar wat feestverlichting ophangen. Guerrilla-sfeerverlichting dus. Zo ver is het deze week gekomen in Hoofddorp-centrum, waar de wanhoop groeide over de donkere, weinig uitnodigende winkelstraten. Dat bericht Paul van der Kooij in het Haarlems Dagblad. Centrummanager Sonja Olthuis heeft er een lans voor gebroken. ,,Aan...Politieke Partij voor Constructieve Onvrede zonder Taboes - TIJD VOOR VERANDERING !